Enkeltje Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Enkeltje Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Enkeltje Amsterdam

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

16 Mei 2009 | Nederland, Amsterdam

Bijkomen, opwarmen, ontspannen en voorbereiden op Nederland. Want ja…. we zijn op onze laatste bestemming, opnieuw Bonaire.

Dat bijkomen en opwarmen was wel nodig na Nieuw Zeeland. Geweldig daar, bijzondere landschappen, woeste bergen en net zulk woest weer (bij vlagen dan). We hebben gebibberd in ons campertje en waren blij met de Peruaanse deken die we als souvenir bij ons hadden. Op het zuidereiland hebben we ergens een dag moeten wachten omdat de doorgaande weg door de hevige regenval deels was weggespoeld..
En je kunt natuurlijk niet naar NZ zonder aan bijzondere activiteiten mee te doen, dus we hebben bij de Franz Joseph gletsjer een prachtige heli-hike gemaakt. Dan vertrek je met een helikopter, je landt op de gletsjer en wandelt daar tussen de ijssculpturen twee uurtjes rond. Vooral de helikoptervlucht maakte erg veel indruk op ons, het is een heerlijk gevoel om met zo’n ding op te stijgen en te vliegen! In Queenstown hebben we vooral gerelaxed en zijn niet van de beroemde bungy-brug gesprongen. Wel hebben nog gekayakt in het prachtige Milford Sound. Fantastische fjorden waar de gletsjers al lange tijd uit zijn verdwenen, maar de overgebleven bergen zijn majestueus. Toen naar de Caitlins, een overwegend landbouwgebied in het zuidelijkste puntje van het zuidereiland, maar wel nog met grote plukken regenwoud, ruige kusten, prachtige surfstranden, maar veel te koud om het water in te gaan. De Hoiho pinguïns (yellow eyed pinguïn) denken daar anders over en wandelden daar vrij in het wild rond om te jagen en te zwemmen. Nog meer pinguïns, albatrossen en zeeleeuwen hebben we bij het Otago peninsula gezien en we hebben in ijskoud water met hectordolfijnen gezwommen bij het prachtige Banks peninsula. En via Christchurch zijn we naar Auckland gevlogen om daar weer een beetje te wennen aan het stadse leven. We hadden geluk met het weer daar en vonden het dus een zeer aangename, leefbare stad….maar ja, meestal schijnt het daar te regenen….

Toen dus door naar Bonaire, weer via LA en Miami en Curaçao…. 40 uur later kwamen we aan om vervolgens anderhalve dag te slapen en tv te kijken. Daarna weer midden in de nacht op om Marijke (moeder Mignon) en Ineke (tante) op te halen van het vliegveld waarmee we nu alweer twee weken het eiland verkennen en vooral vaak samen met Bas en Anouk te proosten op hun pasgeboren dochtertje, Marli Onima Tol! Komende week komen ook Dick en Gerrie nog, dus wij zijn de laatste maanden weer helemaal verenigd met bijna alle familie en daarmee weer voorbereid op wat ons in NL te wachten staat ;)

Liefs J&M

Als we in juni terug in NL zijn zijn we ongeveer 18 maanden op reis geweest, in die 18 maanden hebben we:
18 landen bezocht, als je Paaseiland en Nederland ook meetelt.
39 vluchten gemaakt, inclusief de helikoptervlucht en de sprong bij Taupo
Op 183 verschillende plekken geslapen
Ongeveer 17.000km in de trein afgelegd (bijna de halve wereldomtrek dus)
Ontelbare wachturen
Een van de droogste plekken ter wereld bezocht en het verst afgelegen bewoonde eiland.
Koude doorstaan -27 graden en hitte overleefd +40 graden
Heel veel vervoermiddelen gehad, van boeings tot propellervliegtuigen, bussen en treinen, vrachtschepen tot kayak en roeiboot, helikopter, auto’s, 4wd’s, motoren, scooters, fietsen en we zijn vaak te voet gegaan.
Meer dan 10.000 foto’s gemaakt….

.... en met een zucht van verlangen naar nog veel meer reizen is dat toch wel even slikken.
Heel bewust meegemaakt en heel relaxed waren de afgelopen 18 maanden.. een enorm hoogtepunt in ons leven.

Iedereen bedankt voor het meereizen op afstand… Stef, Marijke en Daphne voor het meereizen ter plekke!
Bedankt voor alle reacties op de site en alle berichtjes en mailtjes… Alhoewel wij allebei geen moment last hebben gehad van heimwee waren we toch altijd weer blij met een bericht! Pa bedankt voor het ontvangen van al onze ongecensureerde plaatjes en voor het plaatsen van deze op de server!
We kijken er naar uit iedereen weer te zien en eens flink te proosten op de afgelopen 18 maanden.
En we kunnen niet wachten om Elvis en Tika weer te zien.. A&A Bedankt!!

……….
This is ground control to majors Joris & Mignon
We’ve really made the grade
And the papers want to know whose shirts we wear
Now its time to leave the capsule if we dare
………

• 16 Mei 2009 - 16:33

Stef:

Dus ik kan de Bech weer koud zetten en de dobbelstenen te voorschijn halen?
    Welkom terug alvast. Ben benieuwd naar alle verhalen, dus gauw wat afspreken.
    Geniet nog even van Bonaire.

• 16 Mei 2009 - 19:30

Huub:

mixed feelings ongetwijfeld nu de laatste etappe voor de deur staat. Goede terugreis; mooi ook die foto van Marli!

• 16 Mei 2009 - 20:50

Daf:

Ola, ontvangst met dobbelstenen op Schiphol :) Enjoy, take care en laat even weten wanneer de landing is! X

• 17 Mei 2009 - 07:50

Astrid:

Prachtige foto's weer! Zeker dat jullie er niet nog een paar dagen Stockholm aan vast willen plakken? :o)
    Leuk om een foto van marli te zien ook. Klinkt gezellig daar met zn allen. Geniet er nog even van en veel succes met de thuisreis!!!

• 17 Mei 2009 - 08:26

Tika En Elvis:

Hoera, fijn jullie weer te zien. We willen graag dicht bij A&A wonen en mogen daar tijdens vakanties altijd logeren.
    Tot snel!

• 17 Mei 2009 - 09:38

Elsbeth:

Jeeeee...het einde dan toch in zicht!
    Geniet nog ff enne goede terugreis!

• 18 Mei 2009 - 06:54

Sandra:

Ik heb met veel ohh's en ahhh's de verslagen gelezen en de foto's bekeken. Maar toch ook weer leuk dat jullie terugkomen. Welkom terug.

Gr

• 18 Mei 2009 - 08:13

Maris:

Dag Mig,

Wat een super verhaal weer! Heerlijk zeg!
    Krijg ontzettend veel zin in zomervakantie....willen eigenlijk wel naar costa rica! Even zien wat mexico allemaal gaat doen.

Geniet nog lekker even daaro en een hele goeie terugreis!

Liefs, Mariska

• 19 Mei 2009 - 07:16

Ellen:

Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej !!!!!!! Eindelijk ;-)
    Weer lekker kletsen en wijntjes drinken !! Ik heb jullie gemist!! Tot snel dan skatties. Goede terugreis en een dikke kus XX

• 20 Mei 2009 - 21:03

Tom:

Joris en Mignon weer terug in Nederland. Dat kan alleen maar betekenen: Bech/tequilla, dobbelstenen en in mijn geval een bitje!!!!

• 21 Mei 2009 - 20:02

Ineke:

Hallo daar op het mooie Bonaire. Wat een spettterend laatste reisverslag en natuurlijk weer prachtige foto's van onze topfotograaf. Jullie hebben een geweldige reis gehad, maar die van mij was ook schitterend, bedankt voor de gezelligheid, geniet nog even van alles en iedereen en tot ziens in Almeloooooooooooo. Groetjes en dikke kus. Ien

• 25 Mei 2009 - 08:36

Arno En Anja:

Nu is het me helemaal duidelijk dat ik eens in mijn leven naar new zealand wil.
    Joris nog gefeliciteerd met je verjaardag afgelopen zaterdag.
    Nog veel plezier op Bonaire en een goede thuisreis! In ieder geval genoeg foto's gemaakt om na te genieten. Wat veel mensen willen en nooit doen hebben jullie gedaan en dat nemen ze niet meer van jullie af.
    Groeten Anja Arno, Tim en Tessa.

• 01 Juni 2009 - 09:08

Wil Van Der Heijden:

Beste Joris en Mignon
    Prachtige reis hebben jullie gemaakt. Moet een geweldige ervaring zijn geweest.
    Hopelijk vinden jullie weer je slinger in de lage landen tezamen met de poezen.
    Een hartelijke groet, ook van Bauke Jan
    Wil

• 11 Juni 2009 - 17:47

Eduarda & Aart:

Welkom Thuis!!!!!!!

Wij zijn er weer aan toe om van honk te gaan,en hebben nu ook een website geopend zie: eduaart.waarb...
    Maar mischien zie of horen we jullie nog?
    Het zal wel wennen voor jullie zijn hier.
    Maar gelukkig is het hier zomer.
    En kunnen we nog een keertje voor jullie koken? veel liefs en groetjes Eduarda en Aart

• 24 Juni 2009 - 13:26

Eduaart:

heb een mailtje naar jullie gemaakt hebben jullie die ontvangen?