Van Yangshuo langzaam richting Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Van Yangshuo langzaam richting Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Van Yangshuo langzaam richting Vietnam

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

31 Januari 2008 | Vietnam, Hué

Na ons laatste bericht vanuit Yangshuo is het weer in China er niet beter op geworden. Ze hebben er momenteel te kampen met de zwaarste winter in tijden. Wij zijn gelukkig op tijd vertrokken richting het zuiden. In Yangshuo hebben we ondanks de kou wel een boottocht (ijskoud) en een prachtige fietstocht door het karstgebergte gemaakt. We hebben er een aantal Canadezen leren kennen en met 2 van hen hebben we een kookworkshop gevolgd in 1 van de oudste restaurantjes van Yangshuo. Heerlijk! Erg leuk.. en ondanks de enorme kou hebben we er een aantal hele gezellige avonden gehad! Hotels, restaurantjes, kroegjes enz. zijn trouwens nergens verwarmd, dus we hebben onze thermo kleding nog op heel veel momenten heftig gemist.
Vanuit Yangshuo hebben we de bus gepakt naar Nanning. Misschien lag het aan het weer, erg regenachtig, misschien aan het moment, maar Nanning sprak ons totaal niet aan. Op veel plekken (internetcafeetjes, restaurantjes enz.) werden we geweigerd omdat ze het vaak te lastig vinden buitenlanders te bedienen. Verder kent de stad een enorm percentage aan zwerfkinderen. Het leek in Nanning alsof de Chinezen wederom nog nooit een "lange blanke" hadden gezien... want we werden er aangestaard als nooit tevoren in China.
Gelukkig konden we snel treinkaartjes naar Kunming regelen! We hoorden dat we nog best geluk hebben gehad en dat het momenteel helemaal niet meer te doen is ergens te komen, vanwege noodweer en het Chinese Nieuwjaar. (Wat ze overigens in Vietnam ook vieren, TET festival, dus hier zal het vanaf 6 februari ook nog een uitdaging worden om onszelf te verplaatsen).
Het treinreizen is ons nog nooit tegengevallen. We hebben in China nog tegen elkaar gezegd: het ergste dat ons kan overkomen is dat er 2 rochelende, snurkende en spugende Chinezen bij ons in de coupe stappen.... En ja hoor! Althans, 1 dan. Een enorm dikke, vieze en ongemanierde Chinees zat bij ons in de coupe. 14 lange uren voor ons. Snurken... SNURKEN. Echt bizar gewoon. En praten en rochelen en ROKEN (!!) in zijn slaap.. in de coupe!! Achteraf hebben we er uiteraard erg om moeten lachen, maar die nacht zelf was niet erg grappig. 's Nachts is Joris zelfs nog door de dikke Chinees in zijn zij geprikt. Wij hadden allebei het volume van onze MP3 speler voluit staan.. en nog.... het snurken overstemde alles. Iedereen die langs onze coupe kwam keek ons dan ook erg meewarig aan. :)
Toen Kunming! Superstad! Enorm relaxed en we hebben er een paar dagen mooi weer gehad! We kwamen er 's ochtend om 06.00 uur aan. Hebben ons af laten zetten door een taxi bij een hotel in de buurt. Vervolgens onze tassen bij het hotel gedropt en zelf doorgelopen naar het Green lake park. (Ze hadden niet direct plek in het hotel... zei de nachtwaker die Engels te lastig vond).
In het park lekker op een bankje gezeten en gekeken naar alle joggende en gymnastiekende Chinezen. Soms op hoge hakken en in mantelpakjes. Een bizarre gewaarwording, maar een prachtig gezicht in een onverlicht megapark bij zonsopkomst!
In Kunming zijn we Anna en Ilja tegen het lijf gelopen. Het bleek dat zij ook richting Vietnam wilden en (ook) geen zin hadden in de nachtbus... dus hebben we besloten samen naar een andere optie te zoeken. Nadat Joris en ik al een dag op zoek waren geweest naar een fatsoenlijk reisbureau voor vliegtickets en we hier samen met Anna en Ilja ook nog eens een halve dag aan hebben besteed.. hebben we uiteindelijk voor een prima prijs een luxe busje met chauffeur kunnen regelen voor 2 dagen! Geweldige oplossing. Tijdens al het zoeken hebben we wel de stad perfect kunnen bezichtigen. Kunming is een echte studentenstad en dat komt de sfeer ten goede!
Eerste deel van de reis in het busje richting Vietnam bracht ons naar Yuanyang. Een klein dorpje met prachtige rijstvelden. 's Ochtends om 05.00 opgestaan om hoog in de bergen de rijstvelden bij zonsopkomst te kunnen bewonderen. We waren daar natuurlijk niet echt op een geweldig moment van het jaar... rijstvelden en wij zaten in de wolken. Uiteindelijk na zonsopkomst toch nog wat prachtige uitzichten gezien.
Toen verder richting Hekou/Lao Cai (grensovergang). Een prachtige rit door the middle of nowhere langs de rode rivier. Allemaal een blauwe kont van the bumpy roads.. maar meer dan de moeite waard! Tijdens die 2 dagen veel gebruik moeten maken van alle openbare toiletjes langs de weg.... en dat ging echt tot aan kokhalzen toe .. :)
Zonder problemen konden we de grens over.. (we hebben nog steeds de LP van China, die wordt meestal geconfisceerd door de Chinezen) In Lao Cai na zwaar onderhandelen samen met een Amerikaan een auto naar Sapa weten te regelen. Levensgevaarlijke tocht bij zeer agressieve chauffeur in de auto. Maar uiteindelijk heelhuids in Sapa aangekomen. Midden in de wolken. Heel erg bijzonder, apart en mooi... maaar vooral ijs en ijskoud. En ook hier wederom op een verdwaald haardvuurtje na... geen enkele manier van verwarming. Toch samen met Ilja en Anna nog 2 nachten geweest. Bijzondere tocht met brommers gemaakt en zeker een plek om met Stef terug te komen wanneer het weer iets beter is. De brommertocht was vooral zo bijzonder door de enorme temperatuurverschillen als je door de wolken rijdt en er weer uitkomt. Scheelt zo 8 graden.
Daarna vanuit Lao Cai samen met I&A een treincoupe geboekt naar Hanoi! Hanoi is ons allebei alleszins meegevallen! We zijn er nu maar een dag geweest, maar hebben nu al zin om straks terug te keren naar deze heksenketel!! Waanzinnige drukte.. maar ook geweldig vriendelijk en enorm leuk! We hebben al een hotelletje in het oude gedeelte geboekt voor als Stef aankomt!
Gisteren zijn we aangekomen in Hue.... waarvan we hadden verwacht dat het een graad of 27 zou zijn. Helaas. Weerbericht bijgesteld. Het is nu 19 graden, bewolkt en miezerig. Wij houden vol! We hebben lekker onze korte broek en slippers aangetrokken! Joris heeft zelfs een duik genomen in het zwembad... tot enorme verbazing van het personeel hier! Een leuk gezicht! Wij gaan hier zo de stad eens verkennen en we hopen op beter weer voor de komende dagen. Het kan best zijn dat we hier een tijdje moeten blijven in verband met het TET festival. Onze volgende bestemming is waarschijnlijk Hoi An! Maar niets is zeker!!

Veel liefs,
Joris en Mignon

Overigens vinden we het super om steeds alle reacties en mailtjes te lezen!!

• 31 Januari 2008 - 06:57

Daf:

Hi goedemorgen lieve schatten, klinkt heerlijk avontuurlijk allemaal. Natuurlijk wil ik wel een beetje zon als ik op de koffie kom :) Spijkerbroek komt goed! x Daf

• 31 Januari 2008 - 07:03

Nosy:

Hoi beidjes, wat geweldig leuk weer om een verhaal van jullie belevenissen te lezen. Lieve poot van Noos

• 31 Januari 2008 - 07:26

Okke:

Ola,

Jaja dan valt dat snurken van mij ineens reuze mee he :P , ziet er tof uit allemaal. en klinkt nog beter. En tja waarom zouden jullie het beter hebben dan ons :P , tis hier ook verrekte koud hahah ongein. Enjoy!!

grtz Okkie o/

• 31 Januari 2008 - 08:03

Dick:

Hoi Mignon en Joris,
    Fijn weer een berichtje te kunnen lezen. Wat een avontuurlijk ondernemen. De wereld in al z'n uitersten. Mogen jullie wel bromfietsen? Jullie hebben toch geen bromfietsrijbewijs!Ook weer leuk om foto's van jullie en de reis te zien. Groetjes daar.

• 31 Januari 2008 - 08:39

Ellen:

Dag lieverds!! Zo mooi...ik geniet elke keer van jullie verhalen en foto's: prachtig!! Maar eeh wel voorzichtig doen hoor en niet meer bij die agressieve taxichauffeurs instappen hoor...
    Geniet ervan en van elkaar!!

Dikke kus!!

• 31 Januari 2008 - 08:49

Loes Van Der Meer:

He JOris en Mignon,

Wat superleuk om jullie avonturen te volgen. Wat een fantastiche verhalen en foto's.
    Nog maar net onderweg......
    He Mig, hebben ze wel shag daarzo???? hahaah

Groetjes Loes

• 31 Januari 2008 - 10:49

Dennis:

He wereldreizigers

De foto's zien er geweldig uit!!

Geniet er van

Groet,

Dennis

• 31 Januari 2008 - 12:04

Anouk:

Brrrrrr, dat klinkt koud maar ook fantastisch!!!!

Hele dikke kus
    Anouk

• 01 Februari 2008 - 03:42

Nienke:

ik mis azie! Maar superleuk om jullie verhalen te lezen! Ben eindelijke gesetteld in aussie, maar azie blijft toch top! Heel veel plezier!
    kuskus

• 01 Februari 2008 - 09:31

Robert:

Hoi! Wat heerlijk om jullie bericht te lezen. Ik geniet ervan.
    En ook vooral om de fijne herinneringen aan vietnam die ik heb. Pak zo vaak je kan een motorbike voor een dag of wat, dat is zo super! Met name rondom Dalta heb ik toen een prachtige tocht gemaakt.

Wederom mooie foto's die jullie vermakelijke verhaal versterken. Ik ben erg benieuwd of je ook een foto hebt van die rochelende chinees!

Veel plezier!

• 01 Februari 2008 - 14:58

Anoek:

Hoi Mignon en Joris,
    Heel herkenbaar jullie verhalen.

Jullie moeten zeker naar Hoi An gaan. Heel mooi en knus.

Groetjes,
    Anoek

• 06 Februari 2008 - 16:51

Kees Vonk:

zo ver weg en toch zo dichtbij, ik ga een stukje meereizen, leuk om te lezen.

• 07 Februari 2008 - 08:29

Ineke:

hallo wereldreizigers, wat hebben jullie al geweldige dingen gezien en meegemaakt, leuk voor het thuisfront om er ook iets van mee te beleven.Superleuke foto's ook. Lieve groeten van ineke en de rest.

• 07 Februari 2008 - 15:31

Anna & Ilja:

Hi Joris & Mignon,
    Waar zitten jullie nu...inmiddels ergens waar het lekker warm is? Wij vertrekken morgen naar Dalat. Nha Trang was/is niet bijzonder maar was wel ff lekker uitrusten. Helaas waren er geen vluchten meer naar het "Pareleiland" dus zijn we nu van plan om het gebied onder Saigon te verkennen in onze laatste week.
    Geniet van jullie vrijheid en we zullen jullie volgen via de website.
    Groetjes Ilja & Anna

• 20 Februari 2008 - 15:36

Joep:

Hallo! Ik ben benieuwd of jullie erin slagen contact te hebben met de lokale bevolking, bijvoorbeeld, als je naar de kroeg gaat en je spreekt met jongeren, wat zijn dan thema's die ze bezig houden? Het lijkt me leuk als we wat kunnen lezen op jullie volgende blog van waar ze zich zoal op richten/mee bezig zijn/dromen die ze hebben/zorgen die ze zich maken. Geen idee of het lukt...
    Zelf ben ik net terug van twee weken NL, goede tijden, veel warmte. Die kan ik nu weer een delen met Courtney! Geniet van elkaar! Joep

• 20 Februari 2008 - 15:36

Joep:

• 21 Februari 2008 - 21:15

Ditmar:

hoi!
    welke fietsen waren van jullie, die blinkende of die met bagage?
    Ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren: is al het nieuwe nog net zo nieuw als in het begin of verandert dat? En voel je je Nederlander in den vreemde, globetrotter of gewoon met z'n tweeen en de rest eromheen?
    Nieuws van hier: eerste gebouw op Strijp duurt langer (ik ga het niet doen), Annes huishouden wordt na de logees nog groter, GJ komt dichterbij (wonen)

groeten Ditmar