Santiago de Chile - Reisverslag uit , van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Santiago de Chile - Reisverslag uit , van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Santiago de Chile

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

18 Oktober 2008 | ,

We hebben nog een heerlijke laatste week op Bonaire gehad. Lekker wezen vissen! (zie foto´s voor resultaat). En nog een paar superduiken met Bas gemaakt! Al met al: heerlijk... Bas en Anouk: dank jullie wel... en tot volgend jaar :)

25 september: vertrek uit Bonaire. 's Nachts om 2 uur richting Flamingo airport om om 4 uur te vertrekken en Kralendijk achter ons te laten.
Een nogal ingewikkelde aaneenschakeling van vluchten ging van start.. eerst naar Guayaquil, waar we om 6 uur 's ochtends aankwamen. Met onze volgende vlucht pas om 17.25 op het schema, werd dat een heeeele lange zit. Gelukkig een luxe lounge.. waar we voor 25 dollar naar binnen mochten. (En waar Mignon godzijdank kon roken...) Toen richting Lima. In Lima hoefden we niet erg lang te wachten, maar wel een kleine vertraging door een TECHNISCH mankement aan het toestel. Toch jammer dat ze op zulke momenten net iets teveel informatie geven.
Uiteindelijk om 1 uur 's nachts aangekomen in Santiago de CHILE. Doodmoe na deze 23 uur durende reis, maar wel een warm onthaal ondanks de enorme kou, ongeveer 5 graden....

Na een korte nacht, weer vroeg op om op zoek te gaan naar een appartementje en een goede taalschool. Binnen een paar uur eerste appartement al bekeken en besloten dat het perfect was. Huurovereenkomst voor 2 maanden afgesloten en direct 1 maand taalcursus vast laten leggen. Die dag erop konden we al in het appartement, dus nog 2 dagen om bij te komen voordat het schoolse leven zou starten!

Inmiddels hebben we er 3 weken Spaanse les opzitten. ¡Muy dificil! Maar het gaat absoluut de goede kant op! Gelukkig blijft iedereen ons steeds verbeteren en zijn de Chilenen hartstikke geduldig. Voor de mensen die iets van de taal weten: de imperfecto en de indefinido gooien we op de meest onmogelijke momenten door elkaar. De lessen zijn superintentsief, maar we hebben een leuke groep en maffe docenten! Kortom, we kunnen ons inmiddels prima redden...
in de kroeg........ ;)
Het is best heftig om opeens weer zoveel regelmaat te hebben. Wij zijn kapot na een dag school... en dan moeten we ons huiswerk nog doen. Dit komt er in de praktijk op neer dat we tot een uur of 11 `s avonds echt heel druk zijn.... en tussendoor nog even tijd moeten vrijmaken om snel wat eten in elkaar te flansen. Het vrijdagmiddaggevoel is dan ook weer helemaal terug, we zijn dan ook superblij dat het nu fin de la semana is!!!

Om nog even terug te komen op deze plotselinge regelmaat... afgelopen maandag kwamen we een uur te laat op school.
Blijkbaar was hier net de zomertijd ingegaan....... En zomer is het hier gelukkig eindelijk in Santiago! Afgelopen dagen 28 graden en dat is maar goed ook..... want een deel van onze winterkleding is door onze lieve familie naar Brazilie ipv Chili verstuurd. :)

Vorige week was het nog niet zo warm, maar al wel zonnig. We zijn toen op zaterdag met een groepje leerlingen naar een wijnboerderij (om 10.00u al wijn proeven) en daarna naar Valparaiso en Viña del Mar geweest, waar Joris in de ijskoude zee van een graad of 6 als een zeehond tussen de brullende zeeleeuwen heeft gezwommen.... waar is het kristalheldere heerlijke warme water van Bonaire.......
Wel heerlijk, want Santiago kost ons weer een paar maanden van ons leven, de bussen lijken wel op de dieseltreinen van Mongolie. Gelukkig maken de stad en de Chilenen alles weer goed!
Santiago ligt aan de voet van de Andes, het is prachtig om tussen de (sommige) intens lelijke gebouwen te lopen en dan ineens de prachtige besneeuwde bergtoppen te zien verschijnen. Een groot deel van het oude stadsgezicht is in 1985 vernietigd door een aardbeving en vervangen door goedkope woon- en kantoortorens. In het deel waar wij nu zitten, het oudste deel van het centrum, is gelukkig wel veel bewaard gebleven. Er zijn hier veel restaurantjes, terrasjes en parken met een heel relaxte sfeer.
De Chilenen zelf ervaren we over het algemeen als vrij conservatieve mensen. Ze zijn wel erg vriendelijk, geduldig en behulpzaam, maar de oudere generatie is duidelijk nog aan het herstellen van het dictatorschap van Pinochet. De jongere generatie is juist erg alternatief en verzet zich heftig tegen de politieke structuur. Ze laten dagelijks van zich horen in protestmarsen, muziek en doormiddel van theater, kunst en film. Een groot contrast dus tussen de generaties.

Wat iedereen hier in Chili gemeen lijkt te hebben is het enorme fanatisme voor het voetbal. Afgelopen week won Chili voor het eerst sinds 10 jaar van Argentinie en werkelijk de hele stad stond op zijn kop. Het oranjegevoel van de Nederlandse supporters is daar niets bij. Door dat fanatisme van de Chilenen is dat ook het eerste onderwerp waarover wij iets in het Spaans hebben leren zeggen. Iedere Chileen die hoort dat we uit Holanda komen, roept direct ¡FUTBOL! en vervolgens steken ze een heel verhaal tegen ons af, waar wij dan natuurlijk wel op moeten antwoorden.

Komende week sluiten we onze eerste maand Spaanse les af. Dan nemen we eerst een week pauze en daarna nog 3 weken Spaans! Even een weekje alles verwerken en flink in de praktijk oefenen.

En verder....
Is Joris helemaal blij omdat we een overbuurjongen hebben die helemaal gek is van Slayer.
Denkt iedereen dat Mignon wiet wil kopen, omdat ze overal naar vloei en shag vraagt, helaas hebben ze alleen papel y nada tobaco.
Het eten in de restaurantjes is niet geweldig een goede fles wijn daarentegen kan je al voor 1 euro kopen!!!

Onze plannen:
Eind november vertrekken we in de richting van Patagonie. Eerst gaan we rondtrekken in het lakedistrict, eindelijk de natuur en de bergen in!

¡No, no vamos a la playa!
¡Vamos a las montañas!

Gran beso,

Mignon en Joris

• 19 Oktober 2008 - 05:21

Huub:

mooi reisverhaal en dat van Brazil klopt. Heb M. zeer onbegrijpelijk aangekeken toen ze me dit vertelde en vol bleef hiuden dat Santiago de C. in Brazil lag! Groeten en veel plezier verder.

• 19 Oktober 2008 - 22:29

Anouk:

Hey Luitjes!!!
    Das klinkt als hard werken die spaanse les... Jullie kleding naar Brazilie gestuurd shahshsaha tis toch wat... Geniet van de rest!!!
    Liefs Anouk

• 20 Oktober 2008 - 07:01

Ellen:

Lieverds!! Eindelijk weer een verhaal en teken van leven ;-) en wat voor verhaal!! Nooit geweten dat Mignon van vissen hield trouwens..haha..
    Heel veel plezier nog en saludo XX

• 20 Oktober 2008 - 17:25

Sandra:

jullie lijken elke foto gewoon NOG bruiner...het blijft super om jullie verhalen te lezen. Joris, hou je echt van Slayer??
    Ik zag dat het in de zomer (volgende maand) 35 graden kan worden dus ik zou me niet te druk maken over die kleren. Mooie reis nog en succes met de taal

• 20 Oktober 2008 - 20:26

Ben Hebing:

Hoi Joris en Mignon.

Zo te zien hebben jullie het prima naar de zin,hier gaat alles weer redelijk zijn gangetje.
    De herfst heeft zijn in trede gedaan dus die winter kleren stuurt hier maar heen.O ja en van een lekker visje hou ik ook wel van.
    Verder veel succes met de Spaanse les en nog veel reis plezier

De groeten Ben .

• 21 Oktober 2008 - 18:20

FenF:

Hoi hoi,

Lieve Mig wel goed eten he!!! Je kan wel wat chips gebruiken zie ik
    (-;!! Mail je snel een foto. Groeten en heel erg veel plezier!

• 23 Oktober 2008 - 18:20

Astrid:

Hallo!! Wat een leuk verhaal en ook heel leuk dat ik jou mignon even hb gesproken. Was leuk hier met twee weekenden ouders achter elkaar en zweeds hier is gelukkig makkelijker dan spaans.
    Ha en jättetrevlig resa och lycka till med att lära er spanska!!
    liefs astrid

• 24 November 2008 - 14:10

Sandra:

Hoi Joris,

Waar ben jij van 23 dec tot 1 feb? Jouw ex-stiefbroer /mijn collega Jeroen van Asseldonk komt die periode jouw kant op (Chili, Argentinie en Patagonie. Klein wereldje (hoe komt het toch dat je er zo lang over doet??)

Groeten