Bun pi mai! (Good Lao New year!) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Bun pi mai! (Good Lao New year!) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Bun pi mai! (Good Lao New year!)

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

22 April 2008 | Laos, Vangviang

Laatste week met Stef:
Nog 2 dagen gerelaxed op Phu Quoc na ons laatste bericht.

Vertrek Phu Quoc verliep iets minder soepel dan verwacht.
De boottickets die we voor de volgende dag hadden aangeschaft om terug te gaan naar het vaste land, bleken van een boot die niet ging. ;(
Dit leverde een uur of 6 vertraging op... aardig wat op deze toch al slopende reisdag voor ons..... Die avond waren we pas rond een uur of 23.30 in Saigon. Gelukkig rap een hotelletje kunnen vinden tegenover een geweldig cafeetje! De drank even rijkelijk laten vloeien!

Dag erna met een oude fokker naar Dalat gevlogen. Een verademing na Saigon! Dalat ligt prachtig in de bergen... en bij aankomst vonden we het al spijtig dat we hier maar 2 dagen konden doorbrengen. Dalat is in Vietnam o.a. bekend om zijn easyriders. Een stel motorrijders die sinds jaren toeristen meeslepen op tochten voornamelijk rondom Dalat. Uiteraard hebben wij ons ook over laten halen (ze hadden ook gewoon een goed verhaal!!) om een dag met ze op pad te gaan.
Met de easyriders hebben we een bloemenfarm,, een koffieplantage waar ze ook zijderupsen kweken, een zijdefabriek (WAAR WE EEN ZIJDERUPS HEBBEN GENUTTIGD...ZELFS STEF!!!), een waterval, en een rijstwijn stokerij bezocht. Druk programma! Na deze fantastische dag door de stromende regen achter op de motor terug naar Dalat.
Dag erna met een "easydriver" (gewoon een superaardige gids met auto) op pad geweest. Lekker van de natuur genoten waarna we al afscheid moesten nemen van Dalat.

Weer in een oude Fokker op naar Hanoi! Weer een veilige landing (Mignon zweet steeds minder hard in kleine vliegtuigjes)! Vanuit Hanoi zijn we de volgende ochtend direct vertrokken naar Cat Ba island in Halong Bay! Het voelde fijn daar weer terug te zijn! Daar voornamelijk veel lekker gegeten en gedronken. Een dag geklommen! Wederom een fantastische ervaring.... wij denken dat zelfs Stef daar enige grenzen heeft moeten verleggen ;) ...en dat er bij hem misschien wel iets meer dan alleen zweet dun door de bilnaad liep.. ;)
Verder een prachtige boottocht gemaakt door Halong Bay, op een brommertje het eiland over gecrosst en een wandeling door de jungle gemaakt.

Tijd om weer afscheid te nemen:
Terug in Hanoi om de supermaand samen met Stef af te sluiten. Hier hebben we onszelf bij een chique franse bistro, de Green Tangerine, eens flink getrakteerd op een feestmaal en een heerlijke wijn!
En toen zaten Joris en Mignon weer met z'n tweetjes op de hotelkamer... toch wel een traantje weg te pinken.. ;)

Maar niet te lang getreurd... op naar Laos!
Na alle berichten over Laos en alles verhalen die we onderweg al hadden opgedaan hadden we er zin in! En nu... na een kleine 2 weken hier te hebben doorgebracht... zijn wel al verkocht! We hebben nog maar een heel klein stukje gezien, maar het is hier prachtig. Misschien komt het ook wel omdat het voor ons een enorme verademing in na het overbevolkte Vietnam. Laos is het minst dichtbevolkte land van Azie.

We zijn begonnen in Luang Prabang. We wisten toen we aankwamen dat "Bun pi mai", het Laotiaanse nieuwjaar, zou beginnen. Ons derde nieuwjaar! Dat hebben we geweten ook! Een festijn van elkaar de hele dag door met emmers en bakjes en tuinslangen heeeel erg nat te gooien. Ook een festijn van processieoptochten.
Eigenlijk gewoon 4 dagen lang een enorm feest!
Die eerste dagen hebben we dan ook voornamelijk vanaf terrasjes genoten van dit hele schouwspel. Verder hebben we kleinschalig wat goede doelen gesponsersd. Zo hebben we onze kleine digitale camera en 1 van onze geheugenkaarten geschonken aan "the language project". Een project voor een betere ontwikkeling op allerlei vlak voor de Laotiaanse jeugd van voornamelijk het platteland. Zo support het project ook een groep jong fotografen.
Verder zijn we een week in hetzelfde guesthouse gebleven waardoor we wat meer te weten kwamen van het meisje dat daar 7 dagen per week,13 uur per dag werkt. Ze volgt daarnaast (??) ook nog colleges Engels. Volgend jaar is ze klaar met haar studie en gaat ze terug naar het kleine dorpje waar ze vandaan komt om les te gaan geven, We hebben een stapel lesboeken voor haar gekocht bij Big brother mouse. Big brother mouse is opgezet door een gepensioneerde Amerikaanse uitgever samen met een stel creatieve Laotianen. Ze ontwikkelen en maken lesmateriaal. Ze zijn sinds 2006 bezig en hebben intussen 3 vestigingen in Laos. Superinitiatief!

En toen kwam het. Enkel van Mignon hersteld... dus dan gaan we door de bergen trekken! Planning: eerste dag ongeveer 20 km lopen om 's nachts in een klein bergdorpje te overnachten. Volgende ochtend een rivier of 8 overtsteken om aan onze kayaktocht terug naar Luang Prabang te beginnen!
Is het niet dat de dag dat wij de 20 km in de bergen af moesten leggen dat het net de warmste en meest zonnige dag in weken bleek te worden:) In de zon ruim boven de 40 graden. Na een km of 10 is Mignon weer gevallen... enkel weer naar de kl.. en het vervolg met een bamboe wandelstok af moeten ronden. Nadat Mignon een aantal keren dacht dat ze ter plekke in de jungle of op een berg middenin de zon zou sterven.. hebben we de tocht allebei succesvol volbracht. (Zelfs enkel nu redelijk ok) :)
Ook onze gids gaf toe dat het met deze temeratuur niet echt meer een "intermediate" trekking was! HOERA! We hebben het gedaan!
Weetje: Joris heeft zichzelf op gestoofde MUIS getrakteerd bij het ontbijt in het bergdorpje. Muis wordt daar heel veel gegeten omdat het zo goedkoop is. (Mignon gewoon een broodje ei.. )

In Luang Prabang hebben ook we Bart ontmoet. Een Nederlandse fotograaf die al een jaar of 4 in Laos woont. Zijn vriendin doet hier ontwikkelingswerk. Een aantal gezellige avonden gehad en het toeval was dat hij 20 april richting Vientiane zou gaan! Hij wilde ons meenemen en afzetten in Vang Vieng... waar we nu sinds een dag of 2 zijn! Een prachtige rit door de bergen. Vang Vieng is niet echt onze plek en we hebben dan ook zojuist besloten morgen verder te reizen naar Vientiane.
Vanaf onze aankomt in Laos proberen we al een auto te huren. Eerst hadden we dit plan achter ons gelaten omdat na informeren bleek dat een goede auto met goede verzekering ons zo'n 75 dollar per dag gaat kosten. Nu we merken dat het zo verschrikkelijk veel tijd kost om hier rond te reizen en we toch wel erg graag ook een beetje het platteland op wilen, gaan we in Vientiane toch weer op zoek naar een goede huurato voor een week. Op goed geluk!!

Onze tickets naar Budapest, Amsterdam en Bonaire zijn trouwens geboekt! 20 augustus zijn we een paar dagen in NL!

Liefs,
Joris en Mignon

• 22 April 2008 - 09:46

Dick:

Hoi Joris en Mignon,

Leuk weer een berichtje te kunnen lezen. Moeten we de 20ste maar een reunie organiseren.

Tot skype

DVD's zijn nog niet aangekomen.

• 22 April 2008 - 09:47

Dora:

Heee Joris en Mignon, wat super jullie verhalen! Echt bizar joh, zoveel keren nieuwjaar meemaken, (dan kun je steeds nieuwe voornemens maken gehehehe)
    Ben heel benieuwd naar de verdere plannen, ik zal het wel weer lezen. Wat maf trouwens dat jullie midden in het grote avontuur een paar dagen in NL zijn....?
    liefs!

• 22 April 2008 - 09:52

Stef:

He Schatjes!
    Leuk verhaal weer hoor..! Even voor de mensen hier... Dat klimmen viel reuze mee hoor.. Echt een eitje.

Veel plezier nog verder en tot over een paar maandjes!

• 22 April 2008 - 10:11

Astrid:

Mooie verhalen en foto's weer! Begin zelf ook te dromen van een wereldreis....
    liefs en geniet ze!

• 22 April 2008 - 16:49

Okkie:

Ola reisvolk o/

zozo ziet er weer puik uit allemaal , jullie vermaken je wel dat mag duidelijk zijn :D. Zomaar een camera weggegeven toe maar :P , zeker met nederlandse handleiding
    hahaha . Veel plezier nog , zie jullie in NL o/

grtz
    Okkie

• 05 Mei 2008 - 18:43

FenF:

Hoest dan?? Hier alles goed, eindelijk een beetje mooi weer! Lekker vrije dagen gehad, koninginnedag en hemelvaart... Mis je al het nederlandse eten, of je paprika chips??? Heel veel plezier weer daar!

Kus

• 22 Mei 2008 - 11:26

JanAnkEviJoriAnna:

Lang zal ie leven, lang zal ie leven, lang zal ie leven in de gloria, in de gloria, in de gloria.
    Hieperdepiep, hoeraaaaaaaaaaaaaaaaa