Weer bangkok! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Weer bangkok! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Weer bangkok!

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

08 Augustus 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het lijkt al bijna op thuiskomen... we zijn weer in Bangkok, weer in hetzelfde guesthouse en we worden al uitgebreid verwelkomt met: sawasdee kaaaaa!!! En tussen de Bangkok bezoekjes in is het soms lastig de tijd, zin en dan ook nog eens de mogelijkheid te vinden om weer een verhaaltje online te zetten... :) we hebben wel wat beters te doen ;) Zoals in Singapore waar we gisteren nog waren. Daar kan je bijna niets anders dan je verbazen over de enorme georganiseerdheid en luxe van deze stad en verder vooral doen wat de Singaporezen doen: shoppen en eten.... Werkelijk, we dachten alles al gezien te hebben op waanzinnige winkelcentragebied in China, Hongkong en Thailand, maar dit sloeg alles. Maar goed dat we er maar even waren, want na een dag winkelen en daar dan weer een dag van bijkomen en bezoeken van het Singapore Art Museum (no experience is necessary) hadden we het wel gezien. Helemaal omdat we nog niet bekomen waren van de cultuurshock na het paradijslijke en zeer tropische Pulau Tioman. Daar was geen internet, primitieve voorzieningen, slecht eten, maar een fantastische baai omringd door jungle. We hebben er twee geweldige weken gehad en in die tijd meegewerkt aan een superproject met enorm enthousiaste mensen.
Ze zijn daar een aantal jaren geleden een programma gestart om schildpadeieren te beschermen tegen voornamelijk de lokale bevolking, die de eieren heerlijk vinden... bij het ontbijt kon je vroeger dus nog wel eens een verrassend eitje krijgen! Nu kunnen de 'poachers' de eieren aan de turtlehatchery (plaats waar de eieren rustig kunnen uitkomen) verkopen waar ze per ei meer Maleisische Ringgit krijgen dan op de markt. Dit helpt hopelijk mee aan het herstellen van het schildpaddenbestand in de Zuidchinese zee, waar vooral groene- en hawksbillschildpadden en een enkele leatherback voorkomen.
Samen met vijf andere vrijwilligers en de vaste staff hebben we gezorgd voor de uitbreiding van de hatchery en dagelijks voor een blinde groene schildpad gezorgd die met de hand gevoerd moest worden. Jo, de blinde schildpad kon als kleine hatchling de zee niet vinden doordat ze maar rondjes bleef lopen in het zand.... nu na twee jaar doet ze dat nog steeds, in de zee zou ze geen overlevingskans hebben en nu is ze voornamelijk een mascotte voor de turtlehatchery. Een andere taak was het vrijlaten van de hatchlings op de verlaten stranden waar de nesten gevonden zijn, super om te doen!!!! zie filmpje! Ook een mooie jongensdroom, als Kuifje door de jungle met machette om samen met de vaste staff een trail in de jungle vrij te hakken en een bamboe touwbrug te bouwen om bij een waterval te komen.

Voordat we op Tioman aankwamen hebben we een week met de auto door Maleisie gecrossed. Dat was in het begin enorm wennen! 8 maanden niet gereden en dan ineens weer iedere dag in de auto en dan ook nog met het stuur rechts en links rijden! Maar toch, alles went, dus van Kuala Lumpur zijn we naar Melakka gereden waar we direct in de drukte van de net startende nightmarket in chinatown terechtkwamen... zonder chinees op de grill zijn we daar gelukkig weer heelhuids uitgekomen. Melakka was grappig vanwege de verwijzingen naar het Nederlandse verleden (Stadthuys) en een oudchinees museum waar we op thee en ancient eggs werden getrackteerd terwijl we helemaal niet de bedoeling hadden een museum te bezoeken, maar een restaurantje zochten... Na Melakka zijn we naar de prachtige Cameron Highlands gereden richting Taman Negara en daarna door naar de oostkust. Vooral heel veel door de bergen en de jungle, maar vooral door de waanzinnig uitgestrekte palmolieplantages waarvoor de oeroude jungle plaats heeft moeten maken. Onderweg bij Bukit Fraser zijn we bijna onze bumper verloren vanwege een schade die al aan de auto zat toen we hem huurden, tja Proton.... Maleisisch trots.... Door de auto moesten we bijna noodgedwongen verblijven in een enorm en praktisch verlaten hotel, vergane glorie, mistig en koud en zo naargeestig dat het ons aan een scene uit de Shining deed denken.... kriebels... Dus toch met de bumper bijna op de grond nog een paar kilometer verder gereden naar een iets betere optie. Gelukkig kwam Hertz de volgende ochtend al de auto omruilen voor een nieuwe Proton, maar nu vol met krassen en deuken, achja het rijdt he....
Toen Taman Negara, een van de oudste primaire regenwouden ter wereld. Jungle zoals je je Jungle voorstelt.... en wat is het eerste dat we daar zien: een varken.... Tja wij wisten ook niet dat wilde varkens veel voorkomend wild in regenwouden is. Verder hebben we een prachtig tochtje door de boomtoppen gemaakt op hangbruggen en een nightsafari zodat we uiteindelijk naast de prachtige planten en bomen ook nog vele vogels, apen, slangen en leopard cats hebben gezien en veel heeeeel veel en vooral hele grote insecten, van vlinder tot miljoenpoot en honderden soorten mieren. We hadden hier graag nog langer willen doorbrengen, maar helaas werd Joris ziek. Dus een dag in het ziekenhuis te Jerantut doorgebracht....wat voornamelijk wachten, wachten, wachten inhield en uiteindelijk rolden we weer naar buiten met een enorme zak gratis medicijnen, op weg naar Cherating om verder af te dalen langs de kust richting Tioman. Gelukkig ging de infectie na het bombardement van antibiotica snel weer over (nog bedankt Han voor alle technische en morele steun).

Tja en voor Kuala Lumpur was er natuurlijk weer Bangkok :) Maar dat maar heel even, omdat we uit Noord Thailand kwamen. We hebben daar Ayuthaya, Chiang Mai, Pai en de omgeving van Pai bezocht. Prachtig daar! Vooral onze brommerritjes in de bergen rond Pai waren heerlijk. Routes over goede wegen, maar ook door miniscule minoritydorpjes en uiteindelijk zelfs een heel stuk over modderige bospaadjes waar we dankzij de hulp van twee lokale jongens de weg ook nog konden vinden.... achteraf was daar een mountainbike misschien wat beter op zijn plaats geweest, maar onze moderne automatische hondaatjes trokken het nog best! In Pai verbleven we in een prachtig hutje met terras op het dak en tussen de rijstvelden! Geweldig daar.... sowieso wel een grappig stadje, zomer laagseizoen en dus rustig maar in de winter wordt het overspoeld met Thai uit het zuiden die ook wel eens wat anders willen.
Chiang Mai was heerlijk relaxed, mooie Thaise stad, lekker eten en veel tempels (die wij voornamelijk van buiten hebben gezien). Het meest gedenkwaardige daar was de kookcursus, erg goed en lekker gegeten! Nu kunnen we eindelijk zelf de befaamde Thaise currypasta, de basis voor de curry's, maken!!!

En voor Chiang Mai?? Bangkok natuurlijk :) waar we nu ook weer zijn, in afwachting van onze lange vlucht via Istanbul naar Budapest!

• 08 Augustus 2008 - 10:21

Dick:

Ha Joris en Mignon
    Prachtig om weer wat van jullie te zien en te horen. We kijken uit naar de 19 augustus.
    Groetjes

• 08 Augustus 2008 - 10:27

Ellen:

Yo yo globetrotters!!!!
    Wat een weelde...en wat zijn jullie goed bezig zeg ;-)
    Fijn om binnenkort even live bij te kletsen. Geniet nog fijn van alles en van elkaar en tot over een paar weekjes dan he!! Jeeeeej.... gezellig!!!

Dikke KUS Ellen XX

• 08 Augustus 2008 - 10:36

Mama:

heee ga straks even alles bekijken dikke kus van hier en zie je heel gauw, poot van ouwe noos

• 08 Augustus 2008 - 15:00

Astrid:

Wat een prachtige schildpadjes!!! En een prachtig verhaal. Hoop jullie ook even te zien over een aantal dagen.
    Veel liefs!!

• 11 Augustus 2008 - 15:26

Anouk:

Hey goede reis alvast, veel plezier bij Ziget en tot gauw
    x Anouk