Van Irkutsk naar Ulaan Bataar en door naar Peking! - Reisverslag uit Peking, China van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu Van Irkutsk naar Ulaan Bataar en door naar Peking! - Reisverslag uit Peking, China van Joris en Mignon - WaarBenJij.nu

Van Irkutsk naar Ulaan Bataar en door naar Peking!

Door: Joris en Mignon

Blijf op de hoogte en volg Joris en Mignon

29 December 2007 | China, Peking

Eindelijk in Peking een internetcafeetje gevonden waar we een redelijke verbinding hebben! Fijn na een poging van gisteren waarbij het ongeveer 20 minuten duurde voordat we onze hotmail account konden openen. Dank voor de kerstwensen die we van jullie hebben ontvangen! Al hebben we ze helaas nog niet allemaal kunnen lezen of openen. Internettoegang is hier vol restricties.

Het lijkt voor ons nu al weer een hele tijd geleden dat we in Irkutsk waren.. maar we realiseren ons dat we pas 2,5 week onderweg zijn! In Irkutsk werden we dagelijks, voordat we naar buiten wilden, stevig aan de arm gevoeld door de oma des huizes. Zij maakte zich grote zorgen over onze kleding en bood ons keer op keer weer een dikke jas aan. In Irkutsk zelf hebben we een bezoek gebracht aan het historische houten huis van de Volkonsky's. Een huis van een naar Siberie verbannen "Decembrists". Vervolgens zijn we in een lokaal brouwerijtje bier gaan drinken. :) Verder nog in Listvyanka naar het Baikal meer geweest. Een heel avontuur alleen al om in de goede bus terecht te komen. Het Baikal meer was prachtig. We waren er in de ochtend toen er nog een waas van mist opsteeg uit het meer. Daar een bezoek gebracht aan het lokale "Baikal museum". Allemaal erg amateuristisch, maar wel leuk om een en ander over het meer te weten te komen. En ze hadden er zoetwaterzeehonden!! 's Middags was de mist opgetrokken en hebben we in de verschrikkelijke kou (het waaide er erg hard) wat langs het meer gewandeld. Heerlijk! Bij terugkomst in Irkutsk (nog een heel gedoe trouwens.. want we konden in de verste verte geen bushalte vinden... en het ligt toch zo'n 70 km van Irkutsk.. uiteindelijk heeft Joris al heftig wuivend een bus weten te stoppen!)hebben we onzelf in een kroegje opgewarmd met een kop thee. :) Op een bepaald moment kijken we elkaar aan... ja hooor! Ticket to the tropics van Gerard Joling schalt over de boxen!!

Toen verder: in de trein richting Ulaan Baatar in Mongolie. Wederom 2 nachten in de trein. Maar wel heerlijk een 4 persoons coupe met z'n tweeen! Eenmaal in Ulaan Baatar zijn we verschrikkelijk afgezet door een taxichauffeur die geen taxichauffeur was en ook geen enkel woord Engels sprak en onze uitspraak verder ook niet kon of wilde volgen. Ach ja.... een hoop schelden.. en vergeten maar weer. De rest van de Mongolen is vast oprechter! :)
Fantastisch kitscherig hotel alwaar we een fantastische en enorme suite aangeboden kregen! Best lekker na al dat reizen met de trein! 's nachts realiseerden we ons dat dit waarschijnlijk was gedaan ter compensatie voor de enorme geluidsoverlast. Er was namelijk elke avond een trouwerij of groot feest gepland! Volgende dag Ulaan Baatar gaan verkennen en we kunnen zeer beslist zeggen dat dit voor ons allebei de lelijkste stad is die we ooit gezien hebben. Een oostblok uiterlijk vol hoogbouw, zonder enige vorm van ruimtelijke ordening/planning. Sloppenwijken met gers en buitenbiljarts, erg veel smog en als voetganger ben je iedere keer als je de overkant van de straat hebt bereikt weer enorm blij. Wel enorm vriendelijke mensen, spotgoedkoop internet (retetraag), en heerlijk eten in de Ierse pub (vol rijke Mongolen)!

Van uiterste naar uiterste. Dag 3 werden we 's ochtends opgepikt door Bert. Bert woont sinds 1998 in Terelj. Terelj is een plaatsje en tevens National park op ongeveer 80 km van Ulaan Bataar. Zo'n 2 uur rijden. Hij woont daar met zijn Mongoolse vrouw en 2 kinderen in een ger. Een echte Nomaad! Hij maakt er zelf kaas, kwark. Heeft varkens, koeien en paarden. Veel honden en een paar katten! Ze hebben geen electriciteit (1 lamp op zonneenergie) en geen leidingwater. Water halen ze altijd uit de rivier. Deze is nu uiteraard bevroren, dus in deze tijd van het jaar hakken ze blokken ijs uit de rivier om deze boven het vuur te laten smelten... Verder boeren ze een beetje bij door de gers in de (voornamelijk) zomer te verhuren. Bijzonder om te zien dat deze mensen eigenlijk de hele dag bezig zijn met overleven. Ze zijn druk met zichzelf te voorzien van de eerste levensbehoeften. Het was er echt geweldig. Heel bijzonder om op een plek te zijn waar compelete stilte kan heersen. Een avontuur ook om met -25 buiten in de sneeuw naar het toilet te moeten en je 's nachts de wolven hoort huilen. Ze raken daar ook redelijk wat vee kwijt aan de wolven. Over de vlakte en op de bergen zie je tijdens het wandelen de botten liggen. En 's nachts moet je de wekker zetten om de kachel weer op te stoken! Indien je dit vergeet vriest het 's ochtends in de ger.
Op 1e kerstdag heeft Bert ons een heerlijk kerstmaal gemaakt! Hij had namelijk zojuist een koe geslacht! Hij had daar ossenstaartsoep en rollade van gemaakt. Zet hierbij een schaal met aardappels en een bak broccoli en je bent erg blij! Wij in elk geval wel!! We vonden het jammer te moeten vertrekken.

Maar goed... op naar Peking! Na een vreselijke treinreis zijn we hier gistermiddag aangekomen! De treinreis was vreselijk omdat we in de eerste wagon achter de DIESELlocomotief zaten. Dit betekende voor ons dat we na 5 minuten pikzwarte neuzen hadden en je aan onze handen niet meer kon zien dat we blank zijn. Er hing ongeveer 30 uur lang een waas van rook in de trein. Maar goed... Het uitzicht over de Gobi en de bergen in China hebben alles al weer doen vergeten! Het was een prachtig laatste stuk van dit deel van de treinreis! Het wisselen van het onderstel van de trein en alle formaliteiten hebben ongeveer 5 uur in beslag genomen. Erg grappig om steeds weer al die fomulieren in te moeten vullen.. al die streng uitziende "officials" die bozig de trein in stappen.. met drugshond en al! We moeten steeds een beetje lachen om deze hele procedure! Elke keer moet het aan beide kanten van de grens. Dus elke keer rijden we 100 meter verder (de grens over) en herhaalt het hele feest zich!
En nu dus in Peking. Het is hier maar iets onder nul, maar we hebben het toch nog niet zo koud gehad door de stevige wind die hier staat. Vandaag hebben we het Plein van de hemelse vrede bewandeld en de Verboden stad bezocht. Beiden erg indrukwekkend. Ongelofelijk groooot!! Nu dus even in internetcafeetje en straks terug naar het hotel in de hoop dat onze warme kleren, die we hebben laten wassen, weer schoon zijn.. zodat we deze weer aan kunnen trekken en vanavond lekker ergens wat eten en de buurt verkennen. Gisteren onze eerste Chinese maaltijd genuttigd. We hebben alle organen, varkensoren en dergelijken weten te omzeilen.... maar we kregen toch een eendenkop op ons bord!!! We kunnen niet ontkennen dat dit prima gesmaakt heeft! We hebben onze vuurdoop dus nu wel gehad. :) Benieuwd wat Peking nog voor ons in petto heeft!

We proberen zo nog wat foto's te plaatsen...
Verder iedereen vast een fijne jaarwisseling! Drink er 1 op ons!!

Liefs,
Joris en Mignon

• 29 December 2007 - 09:26

Daphne:

Hey...cool net op MSN, heel toevallig, heerlijke foto's en verhalen. Ga maar lekker ff bijkomen in Peking :)Genietze! Kus Daf

• 29 December 2007 - 12:12

Han:

haha zit je vastgevroren aan het Baikalmeer en hoor je Gerard Joling. Fantastisch.
    Hele fijne reis verder, het klinkt goed allemaal en ook weer mooie foto's. Alvast een heel goed 2008. Ik zal een Becher op jullie drinken.

• 29 December 2007 - 15:11

Stef:

Geweldig!!! Ik had jullie gezicht wel willen zien toen je die eendenkop ontdekte.. :) Super!
    Jullie ook een fijne jaarwisseling gewenst! Tegen de tijd dat het nieuwe jaar hier begint zijn jullie ongetwijfeld zo zat als een kanon... Ga er wel vanuit in ieder geval! Ik doe met han mee met de bech.. dus hier gaat het helemaal goed komen.
    Hoop voor jullie dat dit de laatste keer Joling was in de komende 14 mnd.
    Spreek jullie gauw!

• 29 December 2007 - 16:08

Marijke:

prachtige berichten maar ben zelf blij daar niet te wonen. Nu wat meer de warmte in hoop ik. Goede jaarwisseling in ieder geval toegewenst!

• 29 December 2007 - 16:49

Astrid/Fabian:

Wat een godsverlaten plekken hebben jullie gezien! Lijkt ons geweldig. Een superuiteinde voor jullie en alvast een avontuurlijk 2008 toe gewenst. Groetjes,..

• 29 December 2007 - 19:32

Dick:

Hé blij weer iets van jullie te horen en te zien. Indrukwekkende foto's. Wij wensen jullie een fijne en leuke jaarwisseling in Peking. Of vieren zie die daar niet?

• 29 December 2007 - 20:00

Robert:

Hoi Joris en Mignon,

Erg mooi om jullie verhaal te lezen. Prachtige foto's erbij trouwens.

Ik wens jullie het allerbeste voor volgend jaar toe en drink er zeker één of meer op jullie!

19 januari ga ik trouwens verhuizen naar Nijmegen. Erg leuk. Nog even wat klussen, maar gelukkig niet zoveel als in het vorige huis wat we op het oog hadden ;-).

Fijne reis en nieuwjaarswissel!

Warme groet,
    Robert

• 30 December 2007 - 10:23

Okke:

Bevriezen in je slaapplek , een eendekop op je bord , boze grenswachters, criminele taxichauffeur dat kan allemaal natuurlijk wel hahaha maar Gerard Joling op de speakers in een zwaar afgelegen Cafe kan echt niet , dat zou reden zijn om het vliegtuig te pakken naar Nederland aangezien hier niemand zo gek is om Joling op te zetten ;) , dat is pas overleven .

Ongein, ziet er goed uit allemaal , alvast een stille Jaarwisseling aangezien ze dat daar niet vieren , maar geheid dat jullie wel ergens wat alcoholische versnaperingen kunnen vinden om het nieuwe jaar mee in te luiden,

Grtzzzzzz
    Okkie o/

• 30 December 2007 - 12:04

Ferdi:

Wat super zeg, ben heel benieuwd wat je nog meer allemaal op je bord krijgt, iets anders dan een 'kantine' tussen de middag! Hele fijne jaarwisseling, is dit niet op een ander moment in Peking?? Kus F

• 30 December 2007 - 18:40

Astrid:

Wow!! Wat een totaal andere wereld... prachtig. Bijna een wonder te noemen dat jullie werkelijk van A naar B komen! Wij net terug uit Zweden, maar ik denk dat jullie alle sneeuw hadden.
    Veel liefs! We kijken uit naar het volgende verhaal (en mn de foto's!!)

• 31 December 2007 - 09:22

Ellen:

Hey superstoerevette TOERISTEN!! haha...jullie zijn echt de BOM!! heel erg
    leuk al die foto's. Enne...alvast een supergoed 2008!! Philip en ik drinken er zekah 1 (en de rest) op jullie!!

Dikke kus Ellen

• 31 December 2007 - 20:41

Miel:

Hey grote broer,

wow, fantastisch zeg, wat een avontuur!!! gelukkig nieuw jaar aan jou en Mignon, en mogen jullie nog vele spannende en "interesting" avonturen beleven...

je moet echt eens de locale gerechten (ingewanden, hond, kat, insecten) eten in China, het is alleen onze westerse cuisine en verwaandheid die ons ervan afhoud om dat soort delicatessen als lekker te zien. Vooral hond is erg lekker....wij hebben zelf ook een hond, en altijd honden gehad, maar dat betekent niet dat het niet lekker is om te eten.

blijf fotos toevoegen, en ik hoop dat jullie allebei genieten van deze levenservaring.

groetjes,

Miel en Reidun

• 01 Januari 2008 - 05:04

Joeper:

, en dan liefst een gelukkige! Vanuit Austin dan toch maar een fijn jaar toegewenst. Zit ik hier ziek te zijn :) Misschien komen we elkaar nog ergens tegen.... CJ

• 01 Januari 2008 - 05:05

Joeper:

mooi is dat had ik de chinese tekens voor nieuw jaar te pakken, komen ze niet over bij deze editor.... tja, nou dan moet je het maar doen met het idee, het is trouwens toch een andere datum....je moet dus nog effe wachten

• 02 Januari 2008 - 13:00

Rene Brouwer:

Hé Mignon en Joris,

May the best of your past be the worst of your future!

Heel erg gaaf om jullie avonturen te lezen. Ben vreselijk jaloers en heb onwijs veel zin om zelf ook weer te gaan reizen. Voorlopig zal het echter bij het lezen van jullie verhalen blijven.
    Geniet in ieder geval elke dag onwijs!
    Take care and save travels!

• 02 Januari 2008 - 19:52

Robert K.:

Veel herkenbare foto's gezien , maar toch ook een aantal die wij niet hebben gezien. Bijvoorbeeld water in het Baikalmeer. Bij ons was het alleen maar ijs. Turtle rock, wij hebben een exact zelfde foto. Ik ben erg benieuwd naar de rest van jullie reis. Voor ons hield het namelijk in Beijing op. :(

Groeten en veel reisplezier.
    En uiteraard de beste wensen voor 2008.

• 03 Januari 2008 - 12:48

JanAnkEviJoriAnna:

We hebben een toost uitgebracht op jullie. Alle goeds voor!!!

• 03 Januari 2008 - 12:49

JanAnkEviJoriAnna:

2008, dus..

• 03 Januari 2008 - 12:52

Jan:

Hoi Joris,
    Kok vertrekt 7 januari naar Peking en vliegt door op 11 januari naar Cambodja.
    Misschien kun je elkaar nog treffen.
    Zijn email: jakok@tiscali.nl

• 03 Januari 2008 - 19:39

Korry:

Een avontuurlijk en gelukkig 2008!
    Ik geniet enorm van jullie fotoos...groet Korry

• 03 Januari 2008 - 21:34

Maris:

Wat een top verhaal weer zeg! Happy 2008!
    Je raadt nooit waar ik mijn oud en nieuw heb doorgebracht!IN DE KROEG IN VAASSEN......inderdaad.... daar moest eerst wat drank in, voordat ik de drive in show/dj bij cafe-bar de RUIF! (wist niet dat er onder zoveel muzieknummers een beat mocht..) kon waarderen! :-)

Hennig an!

Liefs, Maris

• 03 Januari 2008 - 21:34

Kok:

sprak jan en die vertelde dat jullie al in peking zijn . vlieg zelf maandag ben er dinsdag .lin zit voor n jaar in peking ,heeft volgende week vakantie en dan vliegen we door naar cambodja ,misschien kunnen we ergens iets eten dan wel drinken ,in peking weet lin de weg.
    groetjes kok

• 06 Januari 2008 - 09:40

Anoek:

Hoi Mignon en Joris, ik zit helemaal te genieten van jullie verhalen. En denk met een ietwat bollend buikje terug aan de fantastische reizen die Bas en ik gemaakt hebben.
    Tot de volgende mail.
    x Anoek